HUSCAP logo Hokkaido Univ. logo

Hokkaido University Collection of Scholarly and Academic Papers >
Graduate School of Education / Faculty of Education >
子ども発達臨床研究 = The Annual Report of Research and Clinical Center for Child Development >
第2号 >

ライフステージを考慮した発達障がい児・者への支援を考える : 養育者への自由記述形式による質問紙調査の分析と検討

Files in This Item:
KAWAMATA.pdf3.05 MBPDFView/Open
Please use this identifier to cite or link to this item:http://hdl.handle.net/2115/32444

Title: ライフステージを考慮した発達障がい児・者への支援を考える : 養育者への自由記述形式による質問紙調査の分析と検討
Other Titles: What is a good support to children/persons with developmental disabilities in consideration of a life stage? : Analysis of a questionnaire by a free description form to caregivers
Authors: 川俣, 智路1 Browse this author
金井, 優実子2 Browse this author
伊藤, 晋3 Browse this author
俵谷, 知実4 Browse this author
佐藤, 昭宏5 Browse this author
大竹, 千代6 Browse this author
原野, 鮎子7 Browse this author
米内山, 康嵩8 Browse this author
田中, 康雄9 Browse this author →KAKEN DB
Authors(alt): Kawamata, Tomomichi1
Kanai, Yumiko2
Ito, Shin3
Tawaraya, Tomomi4
Sato, Akihiro5
Otake, Chiyo6
Harano, Ayuko7
Yonaiyama, Yasutaka8
Tanaka, Yasuo9
Keywords: 発達障がい
支援
ライフステージ
養育者
自由記述
Issue Date: 21-Mar-2008
Publisher: 北海道大学大学院教育学研究科附属子ども発達臨床研究センター
Journal Title: 子ども発達臨床研究
Journal Title(alt): The Annual Report of Research and Clinical Center for Child Development
Volume: 2
Start Page: 1
End Page: 20
Abstract: 乳幼児期、学齢期、成年期である発達障がい児・者の養育者に対して、日常の子育てで困っていることについて自由記述形式で調査した。また学齢期の調査協力者には、併せて学校生活における良かったことや困ったことについても自由記述形式で調査した。その結果、記述の内容は障がい特性、外的環境、養育困難、対人関係の4つの軸に分類され、それぞれのライフステージによってどの軸が養育者の中で重要な問題となるかは異なっていることが明らかとなった。また、学校生活に関する記述は、教育システム・カリキュラム、障がい特性の理解、ネットワーク、当事者問題の4つに分類され、特に障がい特性の理解に関する記述が多く見られた。これらの結果から、発達障がい児・者への支援はライフステージを見通した支援が必要になってくること、学校現場では障がい特性を十分に理解した上での支援が今後の課題であることが示唆された。
Type: bulletin (article)
URI: http://hdl.handle.net/2115/32444
Appears in Collections:子ども発達臨床研究 = The Annual Report of Research and Clinical Center for Child Development > 第2号

Export metadata:

OAI-PMH ( junii2 , jpcoar_1.0 )

MathJax is now OFF:


 

 - Hokkaido University