HUSCAP logo Hokkaido Univ. logo

Hokkaido University Collection of Scholarly and Academic Papers >
Graduate School of Education / Faculty of Education >
子ども発達臨床研究 = The Annual Report of Research and Clinical Center for Child Development >
第3号 >

特別な教育的ニーズのある子どもたちへのIEP実践の検討 : 北海道大学におけるIEPシステムに基づく指導法の課題と可能性

Files in This Item:
2_p9-28_KATAGIRI.pdf743.36 kBPDFView/Open
Please use this identifier to cite or link to this item:http://hdl.handle.net/2115/38178

Title: 特別な教育的ニーズのある子どもたちへのIEP実践の検討 : 北海道大学におけるIEPシステムに基づく指導法の課題と可能性
Other Titles: A study of practices based on IEP for the children with special educational needs : problems and possibilities for the teaching method of Saturday Class in Hokkaido University
Authors: 片桐, 正敏1 Browse this author
小泉, 雅彦2 Browse this author
田近, 健太3 Browse this author
長谷川, 眞優4 Browse this author
寺尾, 敦5 Browse this author
室橋, 春光6 Browse this author →KAKEN DB
Authors(alt): Katagiri, Masatoshi1
Koizumi, Masahiko2
Tajika, Kenta3
Hasegawa, Mayu4
Terao, Atsushi5
Murohashi, Harumitsu6
Keywords: IEP
軽度発達障害
北大土曜教室
特別なニーズ
学校教育
Issue Date: 25-Mar-2009
Publisher: 北海道大学大学院教育学研究院附属子ども発達臨床研究センター
Journal Title: 子ども発達臨床研究
Journal Title(alt): Annual Report of Research and Clinical Center for Child Development
Volume: 3
Start Page: 9
End Page: 28
Abstract: 近年、米国での個別教育計画(Individualized Education Program,以下、IEP)の考え方が日本に広まり、特別支援教育の分野で「個別の指導計画」として作成されるようになった。しかし、いわゆる通常学級における「軽度発達障害」のある子どもたちへの適用については始まったばかりと言えよう。本研究は、「北大土曜教室」で行われている「特別な教育的ニーズ」のある子どもたちへのIEPシステムの実践と、その可能性、汎用性、及び指導法についての検討を行った。本論の事例から、「軽度発達障害」の支援にIEPを用いる有効性が示唆された。実践を通してIEPの課題と可能性について、学校教育への適用も視野に議論する。
Type: bulletin (article)
URI: http://hdl.handle.net/2115/38178
Appears in Collections:子ども発達臨床研究 = The Annual Report of Research and Clinical Center for Child Development > 第3号

Export metadata:

OAI-PMH ( junii2 , jpcoar_1.0 )

MathJax is now OFF:


 

 - Hokkaido University