Hokkaido University Collection of Scholarly and Academic Papers >
Graduate School of Education / Faculty of Education >
子ども発達臨床研究 = The Annual Report of Research and Clinical Center for Child Development >
第11号 >
自閉症スペクトラム障害のある中学生女児への認知特性に応じたソーシャルナラティブの支援
Title: | 自閉症スペクトラム障害のある中学生女児への認知特性に応じたソーシャルナラティブの支援 |
Other Titles: | An Intervention for a Girl with Autism Spectrum Disorder : Using the Social Narrative Approach based on Cognitive Characteristics |
Authors: | 田邊, 李江1 Browse this author | 岡田, 智2 Browse this author →KAKEN DB |
Authors(alt): | Tanabe, Rie1 | Okada, Satoshi2 |
Keywords: | 自閉症スペクトラム障害 | 認知特性に応じた指導 | ソーシャルナラティブアプローチ | 社会情動的スキル | Autism spectrum disorder | Intervention based on cognitive characteristics | Social narrative approach | Social and emotional skill |
Issue Date: | 20-Mar-2018 |
Publisher: | 北海道大学大学院教育学研究院附属子ども発達臨床研究センター |
Journal Title: | 子ども発達臨床研究 |
Volume: | 11 |
Start Page: | 63 |
End Page: | 76 |
Abstract: | 本研究では、認知特性に配慮した社会性や情動面に対する支援のあり方を検討した。対象は自閉症スペクトラム障害のある中学生女児で、情緒面の不安定さとそれに伴う集団参加の困難を主訴に来談した。面接を通した指導場面では、事前に把握された対象児の認知的な特徴から、視覚情報を継次的に活用できるようなソーシャルナラティブを採用したことに加え、ワーキングメモリーの弱さや衝動性に対する配慮も行なった。結果として、自己報告による不安の緩和や情動面の変化、さらに家庭や学級で集団参加できる場面が増えたと報告を受けた。以上の点から、認知特性に応じた配慮や工夫のあり方が、社会性や情動面の支援においても十分な効果をもつことが示唆された。 |
Type: | bulletin (article) |
URI: | http://hdl.handle.net/2115/68829 |
Appears in Collections: | 子ども発達臨床研究 = The Annual Report of Research and Clinical Center for Child Development > 第11号
|
|