HUSCAP logo Hokkaido Univ. logo

Hokkaido University Collection of Scholarly and Academic Papers >
Graduate School of Education / Faculty of Education >
子ども発達臨床研究 = The Annual Report of Research and Clinical Center for Child Development >
第13号 >

日本版WISC-ⅣにおいてCHC モデルとGAI モデルの解釈が有効であった事例

Files in This Item:
070-1882-1707-13.pdf727.68 kBPDFView/Open
Please use this identifier to cite or link to this item:https://doi.org/10.14943/rcccd.13.59

Title: 日本版WISC-ⅣにおいてCHC モデルとGAI モデルの解釈が有効であった事例
Other Titles: Two case studies of applying CHC and GAI interpretation models of WISC-Ⅳ
Authors: 桂野, 文良1 Browse this author
山下, 公司2 Browse this author
石崎, 滉介3 Browse this author
岡田, 智4 Browse this author →KAKEN DB
Authors(alt): Katsurano, Fumiyoshi1
Yamashita, Koji2
Ishizaki, Kosuke3
Okada, Satoshi4
Keywords: WISC-Ⅳ
CHC 理論
GAI
事例研究
WISC-Ⅳ
CHC theory
GAI
Case study
Issue Date: 25-Mar-2019
Publisher: 北海道大学大学院教育学研究院附属子ども発達臨床研究センター
Journal Title: 子ども発達臨床研究
Journal Title(alt): Annual Report of Research and Clinical Center for Child Development
Volume: 13
Start Page: 59
End Page: 68
Abstract: WISC-Ⅳの解釈については、因子分析研究から得られた4指標による解釈モデル(WISC モデル)と、CHC 理論に基づく解釈モデル(CHC モデル)がある。また、4指標によるWISC モデルを拡張したGAI・CPI による解釈モデル(GAI モデル)も提案されている。本研究では、WISC モデル、GAI モデル、CHC モデルによるWISC-Ⅳの解釈を2事例に対して適用した。そして、この事例研究を通して、GAI またはCHC モデルによる解釈が、通級指導教室を利用している子どもの認知特性の把握と支援に有効であることを確認した。WISC-Ⅳの解釈にあたっては、事例によって最適な解釈モデルを選択していく必要があると考えられた。
The purpose of this study is to examine two types of WISC-IV models. The first one is a traditional interpretation model based on four indexes of factor analysis research (WISC model). The second one is a recent model based on CHC theory (CHC model). In addition, this study also proposes an GAI model which extends the four factors of WISC model. And these interpretational models of WISC-IV are used to examine two case studies. The findings reveal that GAI and CHC models are effective tools for assessing cognitive characteristics and supporting children in resource room. It is important to select an optimal interpretation model depending on the cases.
Type: bulletin (article)
URI: http://hdl.handle.net/2115/73665
Appears in Collections:子ども発達臨床研究 = The Annual Report of Research and Clinical Center for Child Development > 第13号

Export metadata:

OAI-PMH ( junii2 , jpcoar_1.0 )

MathJax is now OFF:


 

 - Hokkaido University