HUSCAP logo Hokkaido Univ. logo

Hokkaido University Collection of Scholarly and Academic Papers >
Graduate School of Education / Faculty of Education >
臨床心理発達相談室紀要 = Bulletin of Counselling Room for Developmental and Clinical Needs >
第2号 >

「精神障害を生き抜くとはいかなることか」を多様性にひらく : 第1報 にいちゃんへのインタビューから

Files in This Item:
03_Matsuda.pdf40.62 MBPDFView/Open
Please use this identifier to cite or link to this item:https://doi.org/10.14943/RSHSK.2.67

Title: 「精神障害を生き抜くとはいかなることか」を多様性にひらく : 第1報 にいちゃんへのインタビューから
Other Titles: Open the Diversity “What is a Survivor's History to People Who has Experienced Mental Health Issues, Trauma, and Extreme States” : First Report: an Interview of Niichan
Authors: 松田, 康子1 Browse this author →KAKEN DB
Authors(alt): Matsuda, Yasuko1
Keywords: 多様性
精神障害
生き抜く
質的研究
Diversity
Mental health issues, trauma, extreme states
Survival
Qualitative research
Issue Date: 28-Mar-2019
Publisher: 北海道大学大学院教育学研究院 臨床心理発達相談室
Journal Title: 臨床心理発達相談室紀要
Journal Title(alt): Bulletin of Counselling Room for Developmental and Clinical Needs
Volume: 2
Start Page: 67
End Page: 90
Abstract: 本論は、「精神障害者は病や障害をいかに生きているのか」という研究の主幹となる調査の一端を報告するものである。本研究は、精神障害を生き抜く“にいちゃん”の生きられた経験に学ぶ事例報告である。方法は、非構造化面接を用いるインタビュー調査である。本研究は、一人一人のユニークな「生きられた経験」を聴きとり、語られた物語から「多様性を認め」合うケアの視点を考察することを研究目的としている。分析の結果、“他者のまなざしに自身の病いを見る”、“「こんにちは」に応えること”、“いつの間にか”、“おかげさま”、“ひたすらしょうがなしに「待つ」”―以上、5 つの生きられた経験の意味が見出された。
This study presents a case study of a survivor's history to a Niichan who experienced mental health issues, trauma, and extreme states. I used informal interviews in this study. This case study focuses on the perspectives of caring to opened and recognized diversity by hearing a unique lived experience of each one. The findings revealed the following five meanings of lived experiences: awareness my illness in the gaze of others; responsibility such as Hello; unawareness; thanks to else; and wait patiently.
Type: bulletin (article)
URI: http://hdl.handle.net/2115/74915
Appears in Collections:臨床心理発達相談室紀要 = Bulletin of Counselling Room for Developmental and Clinical Needs > 第2号

Submitter: 松田 康子

Export metadata:

OAI-PMH ( junii2 , jpcoar_1.0 )

MathJax is now OFF:


 

 - Hokkaido University