HUSCAP logo Hokkaido Univ. logo

Hokkaido University Collection of Scholarly and Academic Papers >
International Education and Research Division >
日本語・国際教育研究紀要 = Journal of Japanese language and international education studies >
第24号 >

非漢字圏出身者を対象とする初級漢字科目のオンライン授業実践報告

Files in This Item:
24_3.pdf1.35 MBPDFView/Open
Please use this identifier to cite or link to this item:http://hdl.handle.net/2115/80918

Title: 非漢字圏出身者を対象とする初級漢字科目のオンライン授業実践報告
Other Titles: Journal of Japanese language and international education studies
Authors: 市川, 明美1 Browse this author
Authors(alt): Ichikawa, Akemi1
Keywords: 書き方指導
初級漢字
非漢字圏
オンライン形式
ホワイトボード
ペンタブレット
Issue Date: Mar-2021
Publisher: 北海道大学高等教育推進機構国際教育研究部
Journal Title: 日本語・国際教育研究紀要
Volume: 24
Start Page: 50
End Page: 60
Abstract: 本報告は、初めて漢字を学習する非漢字圏出身者を対象とする初級漢字科目のオンライン形式の授業において、対面形式でないために生じた問題点をあげ、それを解決するため、教員が対面形式と同等の学習効果をあげるためにどのような工夫をしたかについて記述する。 2020年度第1学期における北海道大学一般日本語コースの授業形式は、前年度までの対面授業とは異なり、原則オンライン形式での実施となった。オンライン形式は初めての試みであったが、Zoomによるスライド提示と口頭説明、Google Classroomによる課題管理によって、対面形式で行う授業内容のうち多くの要素をオンライン形式でも実施することができた。しかし、その一方で、漢字の書き方という身体的な実践が必要となる部分については、対面形式と同等の学習効果をあげるような方法は開発困難であった。 本報告の目的は、初級漢字科目の授業で取り扱う内容のなかで、直ちにオンライン形式に置き換え困難な漢字の書き方指導を、いかにオンライン授業で実施したかを報告することである。具体的には、対面指導の代替としてWebカメラ越しのホワイトボードとペンタブレットを使用した指導を行った。その結果、オンライン形式での指導にはいくつかの課題があるが、書き方の指導のためには、学習者と教員双方の機材の充実によって多くが解決するという結論にいたった。
This paper describes the problems that arose in the online format of an introductory kanji course for Non Kanji Background learners and how a teacher devised ways to solve them to achieve the same learning effects as in face-to-face teaching. In the first semester of 2020, Hokkaido University's General Japanese Language Course was held online. Although this was the first attempt, we implemented many face-to-face class contents on Zoom using slide presentations and oral explanations and using Google Classroom for assignment management. On the other hand, it was challenging to develop a method to achieve the same learning effects of face-to-face teaching that requires physical practice, namely writing kanji. The purpose of this paper is to report on how we implemented an online method for teaching how to write kanji, which is difficult to replace with an online method inintroductory kanji courses. Specifically, we used a whiteboard and pen tablet with a webcam as an alternative to face-to-face instruction. As a result, we concluded that although there are some teaching challenges in online teaching, many can be solved by improving both learners’ and teachers’ writing instruction equipment.
Type: bulletin (article)
URI: http://hdl.handle.net/2115/80918
Appears in Collections:日本語・国際教育研究紀要 = Journal of Japanese language and international education studies > 第24号

Export metadata:

OAI-PMH ( junii2 , jpcoar_1.0 )

MathJax is now OFF:


 

 - Hokkaido University