Hokkaido University Collection of Scholarly and Academic Papers >
Communication in Science and Technology Education and Research Program : CoSTEP >
科学技術コミュニケーション = Japanese Journal of Science Communication >
29号 >
対談 : 中高生宇宙線探究活動「探Q」でのオンライン研究サポート
Title: | 対談 : 中高生宇宙線探究活動「探Q」でのオンライン研究サポート |
Other Titles: | Dialogue : Online Support for Cosmic-ray Research by Secondary Students at Tan-Q |
Authors: | 田中, 香津生1 Browse this author →KAKEN DB | 喜多, 亮介2 Browse this author | 河野, 理夏子3 Browse this author | 末廣, 和夏4 Browse this author | 須﨑, 渓介5 Browse this author | 髙梨, 美佳6 Browse this author | 髙橋, 将太7 Browse this author | 能勢, 千鶴8 Browse this author |
Authors(alt): | TANAKA, Kazuo1 | KITA, Ryosuke2 | KONO, Rikako3 | SUEHIRO, Waka4 | SUZAKI, Keisuke5 | TAKANASHI, Mika6 | TAKAHASHI, Shota7 | NOSE, Chizuru8 |
Keywords: | 宇宙線 | 素粒子 | Zoom | Slack | Notion | cosmic-ray | particle | Zoom | Slack | Notion |
Issue Date: | Aug-2021 |
Publisher: | 北海道大学 高等教育推進機構 オープンエデュケーションセンター 科学技術コミュニケーション教育研究部門(CoSTEP) |
Journal Title: | 科学技術コミュニケーション |
Journal Title(alt): | Japanese Journal of Science Communication |
Volume: | 29 |
Start Page: | 37 |
End Page: | 54 |
Abstract: | 宇宙線探究活動「探Q」では中高生を対象に宇宙線検出器を配布し,研究者と大学生が探究活動のサポートを行っている.コロナの感染症拡大で中高生の自由な課外活動・探究活動が制限される状況下でも,大学生メンターとのメンタリングを通したオンラインでのサポートを行ってきた.現在では国内外の21校の学校から78名の中高生が互いにオンラインで交流しながら探究活動を行っている.本寄稿ではどのようにして活発で中高生主体のオンライン共同研究を構築できるのかを考えるべく,3名の中高生と3名の大学生メンターによる探究活動に関するオンラインコミュニケーションに関する対談を行ってもらった. | Cosmic ray exploration network called “tan-Q”, distribute handmade cosmic-ray detectors for secondary school students and support their research activities with online mentoring by university students in Covid-19 situation. In this network, 78 students from 21 secondary schools dedicate to research work with online communication. In this article, three secondary students and three mentor university students had a conversation about how their online communication work. |
Type: | bulletin (article) |
URI: | http://hdl.handle.net/2115/82479 |
Appears in Collections: | 科学技術コミュニケーション = Japanese Journal of Science Communication > 29号
|
Submitter: 『科学技術コミュニケーション』編集委員会
|