HUSCAP logo Hokkaido Univ. logo

Hokkaido University Collection of Scholarly and Academic Papers >
Graduate School of Education / Faculty of Education >
子ども発達臨床研究 = The Annual Report of Research and Clinical Center for Child Development >
第20号 >

Analyzing trends in bullying victimization from 2017 to 2022 : Focusing on the variations in occurrence frequencies

Files in This Item:
003-1882-1707-20.pdf828.3 kBPDFView/Open
Please use this identifier to cite or link to this item:https://doi.org/10.14943/rcccd.20.15

Title: Analyzing trends in bullying victimization from 2017 to 2022 : Focusing on the variations in occurrence frequencies
Authors: Shu, Yue Browse this author
Ota, Masayoshi Browse this author
Kato, Hiromichi Browse this author →KAKEN DB
Keywords: trend
school bullying
high-frequency victimization
severe cases
傾向
いじめ
深刻ないじめ被害
重大事案
Issue Date: 10-Jun-2024
Publisher: 北海道大学大学院教育学研究院附属子ども発達臨床研究センター
Journal Title: 子ども発達臨床研究
Journal Title(alt): Annual Report of Research and Clinical Center for Child Development
Volume: 20
Start Page: 15
End Page: 24
Abstract: This study investigated the trends in school bullying from 2017 to 2022 by focusing the frequencies of occurrence. During this period, a series of surveys was conducted, in which a total of 23,704 Japanese students from fifth to ninth grades participated. The findings revealed a decrease in the overall prevalence of school bullying; however, incidents of high-frequency bullying victimization did not exhibit a similar decline. This suggests that high-frequency bullying victimization is both more prevalent and persistent than less frequent occurrences, underlining that frequent bullying remains a significant concern among Japanese students.
 本研究は2017年から2022年にかけての小中学校でのいじめ被害の傾向を、発生頻度に注目し、調査を実施した。この期間に、合計23,704人の日本人の生徒(小学5年生から中学3年生)が調査に参加した。その結果、全体的にみて、この期間の間に学校でのいじめ被害の発生率が減少したことが明らかになったが、深刻(高頻度)ないじめ被害の発生に関しては、全体と同様の減少傾向は示されなかった。これは、深刻ないじめ被害が、頻度の低いものと比較してより持続することを示しており、深刻ないじめ被害が日本の児童生徒の間で依然として重大な問題であることを示唆していると考えられる。
Type: bulletin (article)
URI: http://hdl.handle.net/2115/92663
Appears in Collections:子ども発達臨床研究 = The Annual Report of Research and Clinical Center for Child Development > 第20号

Export metadata:

OAI-PMH ( junii2 , jpcoar_1.0 )

MathJax is now OFF:


 

 - Hokkaido University