HUSCAP logo Hokkaido Univ. logo

Hokkaido University Collection of Scholarly and Academic Papers >
Graduate School of Education / Faculty of Education >
子ども発達臨床研究 = The Annual Report of Research and Clinical Center for Child Development >
第20号 >

思春期におけるASD のある子どもたちの社会的動機づけの特徴 : Social Motivation Interview 日本語版を用いた調査

Files in This Item:
005-1882-1707-20.pdf727.85 kBPDFView/Open
Please use this identifier to cite or link to this item:https://doi.org/10.14943/rcccd.20.35

Title: 思春期におけるASD のある子どもたちの社会的動機づけの特徴 : Social Motivation Interview 日本語版を用いた調査
Other Titles: Features of social motivation of adolescents with Autistic Spectrum Disorder : Survey Using the Japanese Version of the Social Motivation Interview
Authors: 若野, 舞乃 Browse this author
岡田, 智 Browse this author →KAKEN DB
大平, 明人 Browse this author
大谷, 和大 Browse this author →KAKEN DB
Authors(alt): Wakano, Maino
Okada, Satoshi
Ohhira, Akito
Ohtani, Kazuhiro
Keywords: 社会的動機づけインタビュー
自閉症スペクトラム障害
アセスメント
仲間関係
友人関係
social motivation interview
Autism Spectrum Disorder
assessment
peer relationship
friendship
Issue Date: 10-Jun-2024
Publisher: 北海道大学大学院教育学研究院附属子ども発達臨床研究センター
Journal Title: 子ども発達臨床研究
Journal Title(alt): Annual Report of Research and Clinical Center for Child Development
Volume: 20
Start Page: 35
End Page: 47
Abstract:  自閉症スペクトラム障害(Autism Spectrum Disorder: 以下,ASD) のある子どもたちの社会的関心は,同世代の定型発達の子どもたちより遅れて出現することがあり,ASD のない子どもたちとの間に社会的スキルや社会的動機に関するギャップが生じやすいと言える。そのため,支援者や保護者などは,ASD のある子どもの困難や行動的側面にばかりに着目してしまいがちで,人間関係の中で生じる内的な側面に目が向かないことも少なくない。本研究では思春期のASD のある子どもの社会的動機づけの特徴とそのアセスメント方法を検討することを目的とし,6 名のASD のある子どもとその家族に対して社会的動機づけインタビュー(SMI)を用いてインタビューを実施した。そして,得られたデータについてテーマティック・アナリシス法による質的分析を行った。分析の結果,18 個のサブカテゴリーと6つのテーマが生成された。これらのサブカテゴリーはASD 特性による側面と,経験により二次的に生じた側面に大別された。ASD のある子どもたちの社会的動機づけの特徴とそのアセスメントの観点を考察した。
The social interest of children with autism spectrum disorder (ASD) may emerge later than their typically developing peers, often resulting in gaps in social skills and motivation between them and their non-ASD children. Consequently, their caregivers and teachers tend to focus predominantly on the difficulties and behavioral aspects of children with ASD, overlooking the internally psychological aspects regarding interpersonal relationships. This study aims to investigate the features of social motivation in adolescents with ASD and methods for assessing it. Interviews were conducted with six children with ASD and their families using the Social Motivation Interview (SMI). Qualitative analysis was performed using thematic analysis, resulting in the generation of eighteen subcategories and six themes. These subcategories were broadly categorized into aspects arising from ASD characteristics and those that emerged secondarily from experiences. The study reflects on the characteristics of social motivation in children with ASD and their assessment perspectives.
Type: bulletin (article)
URI: http://hdl.handle.net/2115/92666
Appears in Collections:子ども発達臨床研究 = The Annual Report of Research and Clinical Center for Child Development > 第20号

Export metadata:

OAI-PMH ( junii2 , jpcoar_1.0 )

MathJax is now OFF:


 

 - Hokkaido University